کتاب «خاورمیانه بعد از قیامهای عربی» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۹۲۷۴۷
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خاورمیانه بعد از قیامهای عربی» به ویراستاری «لوئیس فاوست» و ترجمه «ناصر پورابراهیم» از سوی موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران در اردیبهشت ۹۷ منتشر شد.
این اثر، ویرایش چهارم کتاب روابط بینالمللی خاورمیانه لوئیس فاوست است. با توجه به سرعت تحولات در منطقه خاورمیانه و چاپ آثار مختلف درباره آن هر اثری قادر به ماندگاری و جلب توجه مخاطبان بخصوص در عرصه دانشگاهی به مدت یک دهه نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما این کتاب به لطف مشارکت نویسندگان ممتاز حوزه خاورمیانه در آن و بهره مندی از نظریه جامعهشناسی انتقادی با موفقیت و اقبال گسترده ای در میان محققان خاورمیانه مواجه شده است. بهطوری که برخی دانشگاههای برجسته جهان در زمینه مطالعات خاورمیانه نیز، سرفصل دروس خود را براساس موضوعات این کتاب تدوین کردهاند. از ویژگیهای دیگر کتاب تحلیل شکل گیری، تکامل و فرجام قیامهای عربی از جنبههای مختلف است که اهمیت آن را در برهه فعلی دو چندان کرده است.
کتاب به مطالعه تاثیر خاورمیانه بر ساختار جهانی قدرت، روابط برخی کشورهای منطقه، الگوی حاکم رابطه میان کشورهای منطقه، علل جنگ و همکاری میان کشورها، تاثیر عوامل داخلی بر سیاست خارجی کشورها، نقش نیروهای فراملی و غیر دولتی بر روابط بینالمللی خاورمیانه و جایگاه ایدئولوژی و عقاید در روابط بینالمللی کشورهای خاورمیانه میپردازد. همانطور که فاوست و مترجم در مقدمه خود بدان اشاره میکنند اکثر مولفین کتاب با رویکرد جامعه شناسی تاریخی انتقادی همنظر هستند و به رویکردهای غیرغربی، انتقاد از غرب محوری و دولت محوری مطالعات خاورمیانه و تاکید بر اصطلاح «روابط بینالمللی جهانی» برای فهم روابط بینالمللی خاورمیانه معتقدند.
کتاب از یک مقدمه و ۱۴ فصل تشکیل شده که هر کدام بر وجهی از منطقه خاورمیانه به ویژه بعد از قیامهای عربی تمرکز کند. علاوه بر این مقدمهای نیز از جانب مترجم ارائه شده که فضای فکری حاکم بر رویکرد جامعه شناسی تاریخی در مطالعه خاورمیانه را به دقت شرح میدهد. در فصل اول، «فرد لاوسون» با مروری بر نظریههای مختلف به بررسی کاربرد آنها در خاورمیانه میپردازد. وی بر اهمیت توجه به رویکردهای کمی در تحلیل تحولات خاورمیانه تاکید میکند در حالی که در دهه اخیر نوعی بیاعتنایی به این نوع از مطالعات وجود داشته است.
«یوجین روگان» در فصل دوم به بررسی ریشههای تاریخی شکلگیری خاورمیانه در سیستم بین المللی بعد از جنگ جهانی اول میپردازد، روگان معتقد است که هنجارها، ارزشها و شیوه توسعه کشورها مشترک است و دولتها در درون این سیستم تحول مییابند و روند تحول کشورهای خاورمیانه از این نظر ناقص است.
در فصل سوم، «بهجت قرنی» در قالب مفهوم «بومی-جهانی» به بررسی ارتباط مسائل داخلی کشورهای خاورمیانه با روابط بینالملل میپردازد و بر لایههای متعدد و پیچیده امنیت در خاورمیانه بعد از پایان جنگ سرد تاکید میکند.
در فصل چهارم، «لوچانی» به عنوان یکی از محققین برجسته نفت در خاورمیانه ابعاد جدیدی از این موضوع را مورد بررسی قرار میدهد. وی رابطه معناداری میان نفت و تثبیت سیستم دولتی مدرن در خاورمیانه میبیند و با رویکردی انتقادی و تاریخی برخی کلیشههای مطرح در زمینه نفت در خاورمیانه را به چالش میکشد.
در فصل پنجم، «ریچارد نورتون» به بحث درباره اصلاحات سیاسی در خاورمیانه درپرتو قیامهای عربی میپردازد و موانع موجود بر سر راه این اصلاحات را بررسی میکند و رویکرد شرقشناسی درباره اصلاحات در خاورمیانه را مردود میداند.
در فصل ششم، «ریموند هینهبوش» بر مفهوم عربیسم در قالب سیاست هویتی تاکید دارد و هویتها در خاورمیانه را ناسازگار با ساختارهای مادی آن میداند و اصطکاک هویتها با یکدیگر و شکلگیری دولتهای توسعه را از عوامل وقوع جنگ در خاورمیانه میداند.
«پیتر مانداویل» در فصل هفتم به مفهومبندی رابطه اسلام با تحولات منطقهای میپردازد و جهانی شدن را فرآیندی تسهیلی برای اسلام میداند.
لوئیس فاوست در فصل هشتم به بررسی درباره دینامیسمهای در حال تغییر منطقهگرایی و متحد سازی در منطقه میپردازد و نمونه اتحادیه اروپا در منطقه سازی را مناسب خاورمیانه نمیداند.
فصل نهم که بوسیله «مارینا کلکولی» و «متیو لگرینزی» نگاشته شده معضلات امنیتی منطقه را مورد مطالعه قرار میدهد. رویکرد آن بازسازی انتقادی توازن قدرت و تهدید در پرتو تحولات اخیر قیامهای عربی است که دینامیسمهای امنیتی منطقهای را کاملا تغییر داده است.
فصل دهم که از سوی هینهبوش و احتشامی به نگارش درآمده است در قالب «واقعگرائی پیچیده» به تحلیل سیاستگذاری دولت های منطقه میپردازد. این رویکرد در عین حالی که اهمیت زیادی به واقعگرایی و استدلاهای قدرت محور آن می دهد، بر عواملی چون میزان وابستگی به ایالات متحده، روند دموکراتیزه شدن و نقش رهبری در شکلدهی انتخابهای سیاست خارجی کشورها نیز تاکید میکند.
همانطور که لگرنزی و گاوس در فصل یازدهم بدان اشاره میکنند، کشورهای حوزه خلیجفارس در مواجه با معضلات امنیتی خود با چالشهای چندی مواجه اند. لگرنزی و گاوس رویکرد نظری واقعگرایی و مفهوم توازن قدرت را تنها قادر به تحلیل بخشی از وضعیت دولتهای مزبور میدانند.
فصل دوازدهم با رویکرد بسیار بدیع به بررسی بهار عربی و نتایج آن می پردازد. این قیامها به عنوان قیام مردمی علیه حکومتهای پیر و اغلب سرکوبگر تصور میشود که در مقابل خواسته های مردمی ساکت بودند. «لاربی صدیقی» استدلال می کند که بهار عربی نشانگر ضعف روابط بینالمللی سنتی است که بر دولتها و قدت متمرکز است و از نشان دادن اهمیت مردم عاجز است.
در فصل سیزدهم، «مایکل هادسون» مطالعه عمیقی درباره تکامل سیاست خارجی آمریکا بر منطقه داشته و با مروری بر خاستگاها و تحولات سیاست خارجی آمریکا به بررسی انتقادی سیاست خارجی بوش و اوباما پایان میپردازد. «رزماری هولیس» در آخرین فصل کتاب تحول و تکامل سیاست اروپا در قبال خاورمیانه را مورد بررسی قرار میدهد. سوال اصلی آن درباره اهمیت اروپا به عنوان بازیگری تاثیر گذار بر الگوهای سیاست و توسعه در خاورمیانه است.
دغدغه روش شناختی مطالعه روابط بینالمللی خاورمیانه و تشویق به همگرایی دو حوزه مطالعات خاورمیانه و نظریههای روابط بینالملل از نقاط در خور تحسین کتاب است که حاصل تجربه ویرایش چهارگانه آن است. اثر مذکور در عین حالی که در غرب نگاشته شده انتقادات جدی به رویکرد غربی در مطالعه خاورمیانه دارد که نتوانسته راهحلی برای بحرانهای موجود در منطقه پیشنهاد دهد.
کد خبر 4342630 بنفشه اسماعیلیمنبع: مهر
کلیدواژه: بهار عربی جنگ خاورمیانه معرفی کتاب ایالات متحده آمریکا سوریه رژیم صهیونیستی ایران روسیه دونالد ترامپ فلسطین عراق جنگ 2015 یمن عربستان سعودی اتحادیه اروپا افغانستان ترکیه درعا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۹۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و همنشین شمرده میشود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزهای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستانهای دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزههای طبی.
اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاهتر و دستهبندی روشنتر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباسهای حرام و رنگهای مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.
باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.
«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانهها، سبزیها و میوهها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.
نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نامگذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.
پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.
باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.
«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسلها به رشته تحریر در آمده است.
باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.
نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماریها و ابتلایات، راههای درمان عمومی برای تمام بیماریها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویهها راه تبیین کرده است.
باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.
باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.
دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.
باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.
«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمانهای خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات